Pilot Mobiele Mileustraat

De Gemeente staat op woensdag 24 april, dinsdag 21 mei en woensdag 12 juni van 10:00-14:00uur bij ons op het parkeerterrein, bij het voetbalveld aan De Kampen, met hun mobiele mileustraat.

Voor eerst is dit een pilot om te kijken of het werkt. Ze huren nu namelijk nog een container, maar als het loont, dan wil de gemeente zelf een container aanschaffen. Idee erachter is dat mensen zo meer hun afval gaan scheiden en ook ontdekken hoe het er op de mileustraat aan toe gaat. Voor oudere mensen dit gemakkelijker maken, maar ook dat de mensen meer op de hoogte worden gesteld van wat allemaal mogelijk is en dat dat niet eens wat hoeft te kosten. Men denkt nu namelijk nog vaak dat ze €15,- moeten betalen om hun spullen naar de stort te brengen. Vaak wordt er nog te veel makkelijk in de containers thuis gegooid, waardoor afval niet gescheiden ingeleverd wordt.

Bij de stort wordt alles gesorteerd. Dit resulteert in 70% betere scheiding. Dus kom op, breng je klein chemisch afval naar de mobiele mileustraat of lever het in bij de stort!

Zie ook:

www.defryskemarren.nl en zoek op afvalcampagne

www.scheidadvies.nl

De milieu straat van gemeente De Fryske Marren komt naar u toe!

Van 16 april t/m 20 juni toeren de afvalcoaches door de hele gemeente met een mobiele milieustraat. Inwoners kunnen gratis klein (grof) huishoudelijk afval inleveren.

De gemeente huurt mobiele milieustraat, dit is een verplaatsbare op zonne-energie werkende unit. Met deze actie hoopt de gemeente het makkelijker te maken om afval gescheiden, in te leveren en bewustwording te creëren voor hergebruik van grondstoffen.

Wat kunt u inleveren?

Inwoners van gemeente De Fryske Marren kunnen hun klein grof huishoudelijk afval kwijt, waaronder:

– klein chemisch afval (KCA); zoals verfblikken, kwasten en batterijen

– kleine elektrische apparaten zoals; een föhn en laptop

– harde kunststoffen zoals; speelgoed en plantenbakjes

– metalen; zoals een koekenpan of ijzerdraad

– hout; zoals een fotolijstje of krukje en oud papier en karton

– piepschuim (EPS)

– textiel en schoenen (ook versleten)

Omdat het om een mobiele unit gaat met beperkte ruimte, moet de hoeveelheid, maximaal in een grote boodschappentas passen. Grotere spullen zijn welkom op de milieu straten in Joure, Lemmer en Harich.

Samen zorgen we voor een leefbare gemeente

Veel afval bestaat uit herbruikbare grondstoffen. Het is zonde om die te verbranden en het voorkomt onnodige kosten voor afvalverwerking. Door dergelijke grondstoffen apart aan te bieden, hebben we minder afval, lagere verwerkingskosten en in sommige gevallen leveren grondstoffen ook nog geld op.

De gemeente weet dat het niet altijd eenvoudig is om afval goed te scheiden en minder restafval over te houden. Hun acceptanten en afvalcoaches helpen u daarom graag bij het scheiden van uw afval.

Wanneer zijn ze aanwezig?

Woensdag 24 April, 10:00u – 14:00u

Dinsdag 21 Mei, 10:00 – 14:00u

Woensdag 12 Juni, 10:00 – 14:00u

Locatie

De Kampen, Delfstrahuizen

Zie ook:

https://www.defryskemarren.nl/…/de-milieustraat-van…

Kan een afbeelding zijn van 3 mensen en tekst

Statistieken en advertenties bekijken

Bericht promoten

Leuk

Opmerking plaatsen

Delen

Aanvragen €500,- voor activiteit om vrijwilligers in het zonnetje te zetten

Dinsdag 16 april 9:00 uur gaat de Fryslân Ferbynt regeling open en kunnen verenigingen en stichtingen 500 euro aanvragen voor een activiteit om haar eigen vrijwilligers in het zonnetje te zetten en om nieuwe vrijwilligers ter werven. In Fryslân zijn vrijwilligers het cement van de samenleving. Ze zijn belangrijk voor cultuur, sport en andere activiteiten. Zonder de Friese vrijwilligers is er geen Mienskip.

500 euro aanvragen

Vanaf 16 april 9.00 uur kunnen aanvragers via de website van de Provincie Fryslân het aanvraagformulier, zowel digitaal als schriftelijk invullen en inleveren. Schriftelijk aanvragen is wel mogelijk, maar wordt afgeraden omdat de kans bestaat dat het beschikbare geld op is, voordat de aanvraag binnen is op het provinciehuis.

Vrijwilligers binden

Het doel van de Fryslân Ferbynt dei is dat op deze dag in Fryslân het ontmoeten, het doen van vrijwilligerswerk en het aantrekken en behouden van vrijwilligers centraal staat bij stichtingen en verenigingen.

EHerkenning2+

Wat belangrijk is voor het doen van een digitale aanvraag is een eHerkenning2+ account aanvragen/hebben. Besturen van verenigingen en stichtingen moeten dit zo snel mogelijk aanvragen als ze dit nog niet hebben, omdat een account nodig is voor het doen van een digitale aanvraag. Het aanvragen van eHerkenning2+ kan enkele dagen duren en we verwachten dat de regeling snel overvraagd zal zijn.

Maak kennis met Peter Holkema

In deze nieuwe rubriek maken we om de beurt kennis met de leden van het bestuur. Als eerste de beurt aan Peter Holkema.

Peter zit al voor het 11de jaar in het bestuur van Plaatselijk Belang de Trije Doarpen. Hoog tijd om Peter beter te leren kennen!

  • Wat is jouw functie binnen het bestuur van Plaatselijk Belang De Trije Doarpen?:

Ik maak sinds 2013 deel uit van het bestuur. Sinds 2020 vervul ik de rol als penningmeester.’ 

  • Wat vind je het leukste aan jouw functie binnen het bestuur?: 

Het leukste vind ik dat we met elkaar ons inzetten om de dorpen aantrekkelijk en gezellig te houden voor iedereen.’

  • Wat doe je in het dagelijks leven?:

Thuis hebben wij een melkveebedrijf. Dit bedrijf hebben wij in 1983 overgenomen van mijn vader en moeder. Samen met mijn vrouw Yvonne en onze schoonzoon voeren wij de werkzaamheden uit. De meeste werkzaamheden op het land doen we zelf. We hebben 120 melkkoeien en maken voor het melken gebruik van 2 melkrobots.

  • Wil je verder nog wat kwijt?:

Ik woon mijn hele leven al in Delfstrahuizen en ik vind het daarom des te mooier dat we gezellige dorpen houden.’

Koffie inloop moment

In samenwerking met Sociaal Werk De Kear en enkele vrijwilligers, zijn wij aan het onderzoeken of er ook belang is bij een koffie/thee inloopmoment in het Dorpshuis De Brêge Echtenerbrug Echtenerbrug?

Zo ja, dan zouden wij ook graag willen weten wanneer. In de ochtend of middag?

Heb je ook ideeën over b.v. thema’s die aan bod komen of activiteiten die je graag georganiseerd zou willen hebben, laat dat dan ook even weten als reactie op het bericht op onze facebookpagina: https://www.facebook.com/pbdetrijedoarpen/posts/pfbid0D8Gy76HuPmVhMturj7XvpXFDfzhDGYpfp8sPgn6XbRjHtJs2BnS5wW8DKTAZMcG2l

Volgende maand gaan wij de resultaten evalueren en kijken wat we verder kunnen gaan organiseren. Maar daarbij zijn wij wel afhankelijk van jullie input, dus geef je stem door!