Zorgen over iemand met verward gedrag? Laat het weten via het Meld- en adviespunt verward gedrag
Sinds mei 2019 kun je jouw zorgen over een persoon met verward gedrag melden bij een speciaal daarvoor ingericht meld- en adviespunt (0800-1771). Je kunt het Meld- en adviespunt verward gedrag 24 uur per dag, 7 dagen per week, bereiken voor het stellen van vragen en het doen van een melding bij een ingewikkelde situatie rondom een persoon met verward gedrag. Het gaat dan om een situatie die aandacht verdient, maar niet acuut opgelost hoeft te worden.
Wat is verward gedrag?
Verward gedrag kan bijvoorbeeld
voorkomen bij mensen die een psychische aandoening hebben, onder invloed zijn
of dementerend. Soms hebben mensen ook andere problemen, zoals schulden,
verlies van werk of weinig sociale contacten. Iemand kan ook verward raken na
een grote emotionele gebeurtenis. Vaak zoekt iemand uit zichzelf geen hulp.
Hoe
doe ik een melding?
Dat kun je telefonisch via 0800-1771 of
digitaal via het formulier op www.ggdfryslan.nl/verwardgedrag
doen. De medewerkers van het meld- en adviespunt zijn ervaren professionals die
aandacht geven en aan de hand van de juiste vragen de vervolgstappen bepalen.
Soms gaan ze zelf naar de persoon over wie het gaat toe om snel passende hulp
te kunnen bieden. Dit doen ze zoveel mogelijk in afstemming met instanties die
al betrokken zijn. Het meld- en adviespunt zorgt ervoor dat signalen rondom
personen met verward gedrag vroegtijdig worden opgepakt. Zo voorkomen ze dat
een situatie uit de hand loopt en onnodig onrust en leed veroorzaakt.
Meer informatie
Het
meld- en adviespunt is gewenst omdat het aantal meldingen rondom personen met
verward gedrag de laatste jaren stijgt. Op dit moment komen veel meldingen bij
de politie binnen, maar wanneer er geen sprake is van een strafbaar feit en de
veiligheid niet in het geding is, is dit niet de aangewezen instantie. Vaak
ligt er onder dergelijke meldingen een zorgbehoefte. Daar kan het meld- en
adviespunt bij helpen. Op www.ggdfryslan.nl/verwardgedrag vind je meer informatie en een
animatievideo over hoe het meld- en adviespunt werkt.